Jak niskom kosztem przygotować samochód przed wyjazdem w dłużą trasę.

 

W społeczności użytkowników pojazdów bardzo często pokutuje swego rodzaju mit że przeglądy samochodów stanowią jedynie dodatkowy sposób dla producentów tychże samochodów i ich przedstawicieli (serwisów) na czerpanie dodatkowych korzyści finansowych.

 

Bardzo często serwis spotyka się z zarzutem że użytkownik (klient) zmuszany jest poprzez warunki gwarancji do płacenia za okresowy przegląd techniczny, co w rozumieniu wielu użytkowników sprowadza się jedynie do wymiany oleju i filtra w silniku.

Oczywiście nic mylnego, samochód, z definicji maszyna, dla osiągnięcia optymalnej niezawodności wymaga okresowych przeglądów, regulacji, wymian materiałów eksploatacyjnych. Z jednej strony chcemy by nasz pojazd był niezawodny inaczej mówiąc nie ulegał awariom, z drugiej tak ciężko nam się pogodzić z faktem że pewne jego podzespoły, mechanizmy wymagają okresowej kontroli, obsługi.

 

Dla porównania w nieco mniejszej skali poddajemy czynnościom przeglądowym rower czy choćby narty przed sezonem. O ileż bardziej skomplikowanym urządzeniem jest pojazd (?). Dla utrzymania optymalnej sprawności samochodu, jego producent w osobie sztabu inżynierów opracowuje dostosowany do konkretnego modelu w tym jednostki napędowej harmonogram Obsługi technicznej z wykazem szeregu czynności dla serwisanta,  jakie należy.

 

przeprowadzić w odpowiednim czasie czy też po przejechaniu określonej ilości kilometrów. W ostatnich latach trendem jest wydłużanie tych interwałów , a należy być świadomym że stanowią one swego rodzaju uśrednienie pomiędzy różnymi charakterystykami eksploatacji. Co prawda producent w instrukcji obsługi wskazuje zwykle dwa tryby harmonogramów , w zależności od eksploatacji w normalnych lub trudnych warunkach .

 

Zwykle użytkownicy wybierają tą pierwszą wersję. Jednakże z doświadczenia serwisowego wynika iż w wielu przypadkach jest to nie wystarczające. Dlatego też wiele serwisów podejmuje własną inicjatywę w tym kierunku , organizując często okresowe akcje np. „przegląd przed zimą” czy „przegląd wakacyjny” bardzo często za symboliczną kwotę , aby zachęcić w ten sposób użytkowników do skorzystania z możliwości przeglądnięcia pojazdu.

 

Idący tym tropem w 2014 roku zaproponowaliśmy naszym  klientom  przegląd wybranych punktów (podzespołów)  pojazdu za przysłowiową „złotówkę”. Oddźwięk był na tyle duży że powtórzyliśmy tą akcję także w bieżącym roku i dziś już możemy przyjąć że ta formuła wpisała się na stałe w nasze działania. Należy podkreślić że z akcji „przegląd za 1 zł” skorzystało wielu Klientów wykonujących systematycznie okresowe przeglądy wskazane w instrukcji obsługi , ale także wielu użytkowników ,posiadaczy samochodów z tzw. wtórnego rynku.

 

Niemniej jednak każdy użytkownik pojazdu powinien pamiętać o takich sztandarowych czynnościach kontrolnych wykonywanych we własnym zakresie jak poziom oleju , płynu hamulcowego czy stan ogumienia łącznie ze sprawdzeniem ciśnienia w oponach. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby i w tym przypadku skorzystać z usług zaprzyjaźnionego serwisu.

 

Dariusz Król

Kierownik Serwisu